همانگونه كه واقفيم هر ساله در اوايل سال تحصيلي رئيسجمهور محترم وقت در يكي از مدارس كشور وارد شده و بعد از بازديد و ارائه راهكارها و سخنراني پيرامون مسائل آموزشي و پرورشي، پرسشي در رابطه با مسائل روز جامعه طرح ميكنند. در سال تحصيلي جاري نيز حجت الاسلام حسن روحاني، بعد از بازگشت از سفر نيويورك پرسش مهر امسال را در مدرسهي دخترانه شهيد مدرس در منطقه ۵ تهران اعلام كرد. عنوان پرسش مطرح شده اين بود: «در محيط مدرسه تحمل افكار ديگران، احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرين كنيم؟» در واقع رئيس جمهور محترم با طرح اين پرسش از دانش آموزان خواستند تا به بهترين شكل ممكن در جامعه امروزي با ديگران تعامل داشته باشند و حرمت افكار و عقايد يكديگر را رعايت كنند.
در پاسخ به اين پرسش و در رابطه با مقاله پرسش مهر 96 ميتوان چنين گفت:
براي پاسخ به ادامه مطلب مراجعه فرماييد...
اختلاف نظر چه در جامعه و چه در مدرسه در بين گروههايي مثل دانش آموزان يكي از عوامل مهم تغييرات اجتماعي گروهي و فردي محسوب ميشود و يك امر مورد نياز در جامعه و مدرسه به شمار ميآيد. زيرا نميتوان گفت همه دانش آموزان يك مدرسه يك شكل و با يك طرز فكر هستند و يك خط فكري را دنبال ميكنند و عقايد و نظرات مشتركي دارند. وجود اختلاف نظر و تفاوت افكار و طرز فكر در يك مدرسه يك امر طبيعي است. اگر اين امر در درون مدرسه و مشكلات ناشي از آن در آن تأثيرات زيادي بر جاي گذارد خشونت، قهر و بسياري از اين رفتارها بيشتر ميشود در مقابل شادي و نشاط كاهش پيدا ميكند. و اين براي محيطهايي چون مدرسه ناخوش آيند است.هنگامي كه دانش آموزي تك بعدي به مسئله نگاه ميكند و حرف خود را مبنا قرار ميدهد و ديگران را سركوب ميكند، در واقع او توانايي پذيرش عقايد مخالف را ندارد و اين موضوع مربوط به شخصيت پرورش يافته وي ميشود. بنابراين تضاد بين دانش آموزان مدرسه تا حد زيادي ايجاد شكاف خواهد كرد. ريشه بسياري از اختلافات عميق در اين مسئله وجود دارد و در موارد حادتر اگر از حد معين تجاوز كند به مشكلات بيشتري ميانجامد.تحمل اينگونه مسائل كه به مقاله پرسش مهر 96 رئيس جمهور انجاميد به عقايد و مخالفتهاي ديگران، تربيت افراد، سطح تحصيلات، ميزان اعتقادات و باورهاي ديني بستگي دارد. اينكه شخصيت فرد در چه خانوادهاي پرورش يافته از اهميت برخوردار است.
ما ميتوانيم خود را جاي افراد مقابل گذاريم و هرچه را براي خود ميسنديم براي او نيز بپسنديم و هرچه را براي خود نميپسنديم براي ديگران نيز نپسنديم.